Spara och ordkriga räcker inte, SAS
För snart exakt ett år sedan, halv sex på morgonen, väcks min kompis av ett sms från sitt jobb – flygbolaget Sterling. Det meddelar att hon inte ska jobba mer. Bolaget har gått i konkurs. Flygbranschen har inte bara varit en av de hårdast drabbade av krisen, den verkar också vara den som har svårast att ta sig ur den.
Det märks också på investerarna. Sveriges enda börsnoterade flygbolag, SAS, är ett av få som backat på börsen hittills i år med ett tapp på 15 procent. Det är inte helt förvånande. SAS kommer att svälta om det inte gör något annat än att gå på konstant bantningskur. Det räcker inte att enbart spara pengar, särskilt inte när växande lågprisbolag som Norwegian och Easyjet närmar sig det krympande SAS.
Flyganalytiker har länge menat att SAS måste hitta en partner för att överleva. ”Hittar inte SAS en partner har det inget existensberättigande på marknaden”, konstaterar analytikern Anders Lidman.