Tunn linje mellan fiktion och verklighet

DOMSTOLSTEATER Gränsen mellan fiktion och verklighet suddas ut när direktsända rättegångar blir vår tids främsta dramatik. Anders Behring Breivik utnyttjar det i en ohygglig skala. Men dramaturgin i Oslorättegången riskerar att fastna i en banal uppvisning av Ondskan.

Publicerad
Försvarsadvokaterna Odd Ivar Grøn, Tord Jordet, Geir Lippestad och Vibeke Hein Bæra. De har fått hård kritik för att de ställt upp på en bildserie med en estetik som är som hämtad från en deckarserie på tv.

Försvarsadvokaterna Odd Ivar Grøn, Tord Jordet, Geir Lippestad och Vibeke Hein Bæra. De har fått hård kritik för att de ställt upp på en bildserie med en estetik som är som hämtad från en deckarserie på tv.

Foto: HEIKO JUNGE / SCANPIX NORGE/SCANPIX
Försvarsadvokaterna Geir Lippestad, Vibeke Hein Bæra, Odd Ivar Grøn och Tord Jordet. De har fått hård kritik för att de ställt upp på en bildserie med en estetik som är som hämtad från en deckarserie på tv.

Försvarsadvokaterna Geir Lippestad, Vibeke Hein Bæra, Odd Ivar Grøn och Tord Jordet. De har fått hård kritik för att de ställt upp på en bildserie med en estetik som är som hämtad från en deckarserie på tv.

Foto: HEIKO JUNGE / SCANPIX NORGE/SCANPICX
Annons

Mediecirkusen till trots, ingen som sett direktsändningarna från Breivikrättegångens första dagar kan hävda att den förvandlats till en osmaklig show. Allvaret är för stort, all formalia för torr, sorgen för påtaglig, händelserna för nära.

Ändå finns här en tydlig dramaturgi, som lär bli allt påtagligare under de tio veckor rättegången ska pågå. Tv-kanalernas och tidningarnas webb-tv-sändningar från Oslo är trots sitt fasansfulla innehåll och långsamma tempo besvärande fängslande.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons