Retro ligger rätt i tiden
Storblommigt, lampor i plast och mörka träslag. Heminredning liksom klädmodet hämtar inspiration från gångna decennier. Men även äldre teknik intresserar, som skivspelare och äldre klockor. Retrotrenden rullar vidare.
Varuhusen säljer tyger med 50-talsinspirerade mönster och i lampaffären hänger stora vita lampor i plast som andas 70-tal. Gamla möbelklassiker nytillverkas och nyproducerade hushållsprodukter ser ut som de hade årtionden på nacken, som blanka bulliga brödrostar och blommigt porslin.
Retrotänkandet finns i mode, inredning och design. Och det ser ut att ständigt nå nya områden. Volkswagens nya bubbla Beetle och Chryslers PT Cruiser är två exempel på bilsidan.
Klädmodet flirtar med 80-talet och inom inredning samsas 50-tal med 70-tal. Finska Marimekko skördar nya framgångar genom att låta sin välkända storblomma pryda allt fler produkter, samtidigt som Puma och Adidas krigar om att nyproducera gamla skomodeller.
Varför har retro blivit så stort?