En bransch i digital omvandling

Dataspelbranschens affärsmodell har ritats om. Mindre butiksförsäljning och mer digital försäljning gör att spelutvecklarna inte sitter i förläggarnas knä längre. – Det gamla sättet som vi gjorde affärer på, där hade inte utvecklarna en chans, säger Mikael Nermark, vd för Starbreeze.

Robert Holmbom
Publicerad
Annons

Svenska Starbreeze representerar tydligast den utveckling som just nu sker i spelbranschen. Som en av Sveriges äldsta spelutvecklingsstudios, den startades i slutet av 90-talet, har Starbreeze varit med under spelbranschens uppväxt från en liten garageverksamhet till en jätteindustri inom underhållning. När SvD Näringsliv möter företagets vd Mikael Nermark i deras Stockholmskontor så bekräftar han bilden av en bransch i förändring.

– Förut jobbade vi mycket i modellen ”work for hire”, där vi gjorde spel åt andra företag på deras rättigheter. Vi har gått från ett stort projekt till flera mindre där vi äger rättigheterna, ett av dessa är Brothers som vi gör tillsammans med Josef Fares, säger han.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons