Recension

Lust for lifeMed en svart humor i vitt

NAKET Både Louise Bourgeois och Tracey Emin skapar självutlämnande och kroppsliga verk. Men höjdpunkten i ”Lust för life” är stjärnskottet Rachel Kneebornes sinnliga porslinsformer.

Joanna Persman
Publicerad
Annons

Mödrar blir spindlar. Fäder äts upp. Barn växer upp bland erigerade penisar och svullna bröst. Erotiken är en urkraft – alstrande och förgörande på en och samma gång. Louise Bourgeois konst är ett minnesarbete i en konkret mening. Det förflutna flämtar ur hennes verk. De föds ur raseriet, sorgen och uppgörelsen med den komplicerade barndomen i en kultiverad, men dysfunktionell familj.

Parallellt med den omfattande utställningen på Moderna museet visar galleri Anderson/Sandström en handfull verk av Louise Bourgeois och ytterligare två konstnärer som utgår ifrån kroppen som erfarenhetens centrum. Tracey Emin har blivit känd för sina självutlämnande verk där gränsen mellan liv och konst suddas ut. Med samma mod som Bourgeois går Emin rakt på sak. Sex, relationer och moderskap. Bokstavligt, rättframt, utan försköningar och ändå så egensinnigt vackert.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons