”Klassens bråkstake kan vara blivande professor”
OJÄMLIKT? Föräldrar som berättar om sitt särbegåvade barns problem i skolan beskriver i nästan samtliga fall söner. De vuxna som minns hur det var för dem själva är alla kvinnor. Så har det sett ut i brevskörden från läsarna som hört av sig under vår serie om särskilda förmågor. Läs här nedan om de särbegåvades prövningar.
Vår sons begåvning uppmärksammades först på högstadiet av läraren Einar som informerade om att vår son var bäst i klassen och kunde få gymnasieskolans mattebok. Det blev vi mycket förvånade över eftersom vi i mellanstadiet blivit kallade till skolan upprepade gånger för att sonen vägrade fortsätta räkna de mattetal han redan behärskade.
Han hade låg social kompetens och var för tystlåten, fick vi höra. Att sonen alltid hade gjort alla läxor och alltid hade alla rätt på alla uppgifter och prov fick han inget beröm för. Social kompetens verkade vara det viktigaste. Inte att göra sina skoluppgifter. Dumheten bedrar visheten.