RecensionNya filmer
Cannes-snackisen har gasen i botten
I franska ”Rodeo” skildras ett gäng extremsportande motorcyklister. Tilltalet är filmens stora behållning, skriver SvD:s recensent.
Debutanten Lola Quivoron hamnade i blåsväder när hon vid senaste Cannesfestivalen indirekt försvarade de unga i Frankrikes storstadsmarginaler som ägnar sig åt den illegala företeelsen ”rodeo urbaine”, alltså att på allmänna vägar – gränslöst och ofta med hög svårighetsgrad – färdas på motorcykel, allra helst flyga fram på bakhjulet. Quivoron menade att det lika ofta är polisens hetsjakt som leder de unga gränsöverskridarna i döden.
Utan att ta ställning till skuldfrågan så verkar dödsdriften ligga ganska naturligt hos utövarna i ”Rodeo”, även med polisens sirener på behörigt avstånd. Men filmen är dessbättre aldrig någon skönmålning av aktiviteten i fråga, trots att skildringen, inte minst inledningsvis, närmar sig det lyriska och feberrusiga.