Här är Mercedes-Benz uppdaterade lyxbil
Självkörande teknik i nivå 3, strålkastare som kan projicera bilder och ett system som höjer bilen om det är risk för påkörning. Mercedes-Benz lyxiga S-Klass har nu uppdaterats med revolutionerande teknik. Här är höjdpunkterna i den nya bilen.
Mercedes-Benz S-Klass brukar för varje ny generation bjuda på något alldeles extra och den senaste uppdateringen är inget undantag. Den lyxiga sedanen har nämligen utrusats med en mängd olika tekniska funktioner som aldrig tidigare skådats. Allt bygger på att sätta passagerarna i centrum för att bidra till en så skön och säker resa som möjligt.
Uppdaterat infotainmentsystem
I kupén ryms det totalt fem stora skärmar varav flera med OLED teknik. Det uppdaterade infotainmentsystemet MBUX känner av både huvudrörelser, handrörelser och kroppsspråk och agerar utifrån detta.
MBUX kan också känna av olika förares röster och ställer om inställningar beroende på vem som sitter bakom ratten.
Framför föraren sitter nu en heads-up display som inte bara visar information på vindrutans insida, utan också använder sig av Augmented Reality (AR). Pilar som visar var föraren ska svänga visas till exempel på rätt plats på vägbanan.
Förebyggande säkerhetssystem
Mercedes-Benz koncept PRE-SAFE handlar om att bilen ska kunna förbereda sig på en eventuell olycka och i nya S-Klass tas detta till en ny nivå. Om bilen känner av att den riskerar att bli påkörd från sidan så höjs den automatiskt med upp till åtta centimeter. Därmed tas kollisionen upp av bilens allra starkaste delar.
Banbrytande strålkastarteknik
Nya S-Klass blir den första bilen att utrustas med Mercedes-Benz smarta strålkastare DIGITAL LIGHT. Systemet består av LED strålkastare med miljontals små rörliga speglar som tillsammans ger 2,6 miljoner ljuspunkter.
Med hjälp av dessa kan strålkastarna projicera budskap och varningar på själva vägbanan både för förare och medtrafikanter. De kan till exempel lysa på en fotgängare som upptäcks vid sidan av vägen, eller projicera en bild på en grävmaskin om du närmar dig ett vägarbete.
Självkörande nivå 3
Den nya bilen får även självkörande funktioner i nivå 3 som från och med i år beräknas vara godkända på vissa sträckor i Tyskland. Det kommer betyda att föraren kan släppa kontrollen helt på en del motorvägssträckor i tät trafik och bara gripa in när och om bilen ber om det.
I parkeringshus med teknik som stöder AVP (Automated Valet Parking, Level 4) kommer bilen även att kunna parkera helt själv. Föraren ställer den bara i en speciell zon och öppnar en parkeringsapp för att se om det finns någon ledig parkering. Om så är fallet lämnar föraren över kontrollen till appen som helt själv parkerar bilen. När det är dags att åka hem så körs bilen själv ut till upphämtningszonen.
Nya S-Klass erbjuds med både 6-cylindriga diesel- och bensinmotorer. Det finns även V8-modeller och samtliga bensinmodeller är mildhybrider med 48-volts elsystem. Till sommaren släpps även en laddhybrid med ca 10 mils räckvidd. Svensk lansering beräknas ske i september.