ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Krönika

Anders Q Björkman:

Varför slösar ni med min tid, SVT?

Anders Q Björkman
I ”Fredagsmyset” med Farah Abadi och Anders ”Ankan” Johansson utlovas ”en helkväll för hela familjen med 110 minuter non-stop-mys”.
I ”Fredagsmyset” med Farah Abadi och Anders ”Ankan” Johansson utlovas ”en helkväll för hela familjen med 110 minuter non-stop-mys”. Foto: Joachim Hedén

Tv-tittandet har ökat under coronaåret. Men reklamen kan nöta ner den mest entusiastiska tittare. Därför är det provocerande att skattefinansierade SVT pepprar sina sändningar med egenreklam.

Anders Q Björkman
Publicerad

Slå upp ordet reklam i Norstedts etymologiska ordbok ”Våra ord”, så får du veta att glosan kommer från franskans réclame, med den egentliga betydelsen ”rop till någon att komma tillbaka”. Det är tankeväckande, eftersom reklam – åtminstone i tv – ofta har motsatt effekt. Vid tv-reklamens ”rop” tar många tillfället i akt att byta kanal eller gå på toaletten.

Laddar…