I gränslandet mellan mode och design
Tyg beter sig annorlunda än trä och det är en helt annan sak att designa mode än att formge en stol. Ändå möts de två disciplinerna allt oftare. Frågan är om det blir någon skillnad om det står Philippe Starck i plagget? Text karin ström
Att framgångsrika modedesigner breddar sitt sortiment till att omfatta inredning och hemtextilier är vi vana vid – från Polo Ralph Lauren Home till Armani Casa, till Laura Ashley och Donna Karan. Att gå andra hållet är inte lika vanligt.
Bland de första internationella superstjärnorna som gått från inredning till mode finns de brasilianska bröderna Campana, som har en krokodilstol i designbagaget och som nu gjort en begränsad upplaga tröjor för Lacoste, där märkeskrokodilen tagit över tröjorna helt. Inredningsarkitekten Philippe Starck är sedan länge känd som designvärldens kärring mot strömmen och ska naturligtvis också vara med i leken. Tillsammans med skotska kashmirmärket Ballantyne har han skapat kollektionen Starck with Ballantyne – en serie multifunktionella plagg tillverkade i‑något som Starck benämner intelligent kashmir, ett material som forskats fram i Ballantynes verkstad. 30 damplagg och lika många herrplagg omfattar kollektionen, vars ledord är ergonomi och hållbarhet. Är detta då ett revolutionerade tecken i tiden?