Trenden ”mini-me” på väg mot Sverige
Trenden med ett mer exklusivt och ”vuxet” mode för barn har kommit även till Sverige med en växande skörd av nya märken - svenska och internationella - som vill konkurrera med Polarn o Pyrets ränder. ”Intresset för barnmode hänger ihop med en större modemedvetenhet generellt”, säger tidningen Mamas chefredaktör.
Fuskpälsar, handväskor och märkeskläder. I USA är det inte ovanligt att se barn som ser ut som miniatyrer av sina mammor. ”Mini me” är en växande trend, inte minst i New York och Hollywood, etablerad av kändisar som Victoria Beckham, Katie Holmes och Gwen Stefani, som klär barnen i kläder och accessoarer matchande deras egna.
Även om vi inte är där ännu så har trenden med ett mer sofistikerat barnmode spridit sig även till Sverige. Nathalie Schuterman var tidigt ute när hon för fyra år sedan slog upp portarna till sin barnfilial bredvid vuxenbutiken i Stockholm, med kläder signerade Dior, Chloé och Burberry med matchande prislappar. Men hon ser inte barnmode som en statustrend utan som en ”självklar utveckling”.