RecensionScenvår 2017
Kärlek och tvång starka teman i återfödd opera
Fria operagruppen Kamraterna låter Mozarts ”Enleveringen ur seraljen” handla om den bortrövade Natascha Kampusch. Resultatet är både gripande och musikaliskt starkt, skriver Bo Löfvendahl.
Operagruppen Kamraterna firar tioårsjubileum på lilla Årsta teater, där de tidigare satt upp en rad sällan spelade operor som Wagners och Puccinis förstlingsverk. Årets produktion hör till en vanligare repertoar. Regissören Dan Turdén har plockat isär Mozarts ”Enleveringen ur seraljen” och satt ihop den som en berättelse om den bortrövade österrikiska flickan Natascha Kampusch, hon som hölls instängd i källaren i åtta år.
Förövaren hette för övrigt just Wolfgang, och i Årsta har Mozarts bärande talroll Selim pascha blivit Wolfgang Selim, som skådespelaren Tomas Engström gör helt lysande, ett darrande nervknippe i tjocka sandaler. Konstanze är den bortrövade flickan, intensivt och nyanserat gestaltad av sopranen Natalie Hernborg.