Nu prövas måttfullhet i spelreklam

Konsumentombudsmannen stämde bolaget bakom Ninja Casino för marknadsföring som KO ansåg stred mot måttfullhetskravet. Arkivbild.
Konsumentombudsmannen stämde bolaget bakom Ninja Casino för marknadsföring som KO ansåg stred mot måttfullhetskravet. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Spelreklam i Sverige måste enligt lag vara måttfull, men vad betyder egentligen det?

Den frågan ska för första gången en svensk domstol uttala sig om.

– Det kommer att ge en riktning på var man drar gränsen, säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen (KO).

Marc Skogelin/TT
Publicerad
Annons

I december 2018 stämde KO bolaget Elec Games i Patent- och marknadsdomstolen, för företagets marknadsföring av spelsajten Ninja Casino. Marknadsföringen nådde inte upp till kraven om måttfullhet i spelreklam, enligt KO.

"Spela nu!", "Vinsten på banken inom 5 min" och "250 spel med chans på miljontals kronor är bara ett klick bort. Vad väntar du på?", är några av de påståenden som bolaget stämdes för. Stämningsansökan inkluderade även en pop up-annons som ansågs alltför påträngande.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons