ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

”Digitalisering en väg till likvärdiga betyg”

Införandet av digitala nationella prov erbjuder möjligheter att förbättra likvärdigheten i skolan dramatiskt. Men då krävs det ett tydligt initiativ från Skolverket för att utnyttja digitaliseringen, skriver flera debattörer.

Publicerad

År 2017 granskade Skolinspektionen rättningen av de nationella proven genom att rätta om prov (se rapporten Bedömningsprocessernas betydelse för likvärdigheten. Ombedömning av nationella prov 2016). I över hälften av fallen hade den ombedömande läraren satt ett annat betyg än ordinarie lärare. I 41 procent hade skolans lärare satt ett delprovsbetyg som var minst ett betygssteg högre än den nya bedömarens och i 21 procent minst ett betygssteg lägre. Detta visar att det finns ett stort problem med likvärdigheten i skolan. Men detta problem skulle inte behöva finnas!

Laddar…