Krisen slår mot elbilar – räkna med förseningar

Biltillverkarna har stängt sina fabriker i hela Europa på grund av coronakrisen. Bilden är från när BMW stoppade produktionen i Dingolfing, Tyskland, i mitten av mars.
Biltillverkarna har stängt sina fabriker i hela Europa på grund av coronakrisen. Bilden är från när BMW stoppade produktionen i Dingolfing, Tyskland, i mitten av mars. Foto: Armin Weigel/TT

Coronakrisen hotar elektrifieringen av bilarna. Varningarna kommer från flera håll efter att biltillverkarna tvingats stänga ned produktionen. En miljöorganisation varnar för att bilföretagen nu försöker slinka undan de nya utsläppskraven.

Publicerad
Det är öde på de anställdas parkering efter att Volkswagen stängt fabrikerna i Wolfsburg och flera platser i Europa.

Det är öde på de anställdas parkering efter att Volkswagen stängt fabrikerna i Wolfsburg och flera platser i Europa.

Foto: Julian Stratenschulte/TT
Volvo Cars har stängt produktionen i Gent, Belgien, och vid bolagets övriga anläggningar i Sverige och USA.

Volvo Cars har stängt produktionen i Gent, Belgien, och vid bolagets övriga anläggningar i Sverige och USA.

Foto: Jonathan Raa/TT
Volvo Cars har tills vidare stängt produktionen även vid fabriken i Göteborg.

Volvo Cars har tills vidare stängt produktionen även vid fabriken i Göteborg.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Magnus Johansson är ansvarig för Volvo Cars nya labb där de testar och utvecklar batterier för bolagets nya elbilar.

Magnus Johansson är ansvarig för Volvo Cars nya labb där de testar och utvecklar batterier för bolagets nya elbilar.

Foto: Gustaf Sjöholm/Volvo
ID3 blir Volkswagens första rena batteribil byggd på den nya elbilsplattformen. Enligt planerna ska leveranserna börja i slutet av sommaren.

ID3 blir Volkswagens första rena batteribil byggd på den nya elbilsplattformen. Enligt planerna ska leveranserna börja i slutet av sommaren.

Foto: Sebastian Willnow/TT
Annons

Elbilsboomen står för dörren i Europa. Bara i Sverige finns planer på att de kommande två åren lansera omkring 200 olika laddbara bilmodeller.

För tillverkarna är det en gigantisk omställning som drivs av tre saker. Konsumenternas önskan att köra mer på el, statliga subventioner av eldrivna bilar och hot om nya kraftiga böter från EU för de tillverkare som från i år inte får ned utsläppen av koldioxid, CO₂.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons