Schibsted och Mittmedia samarbetar

Medielandskapet i Sverige ritas om i ett enda slag när mediehusen Mittmedia och Schibsted samlar sina morgontidningar på den svenska marknaden i en ny mediekoncern. Samarbetet berör nästan 30 svenska dagstidningar, däribland Svenska Dagbladet.

TT
Uppdaterad
Publicerad
SvD:s redaktion.

SvD:s redaktion.

Foto: TOMAS ONEBORG
Annons

– Vår avsikt är att bygga en ny stark allians på den svenska mediemarknaden, där de tidningar som kommer att ingå ytterligare kan stärka sin position, säger Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige, enligt ett pressmeddelande.

Enligt ett så kallat letter of intent, en avsiktsförklaring, avser Mittmedia och Schibsted att samla sina morgontidningar på den svenska marknaden i en ny koncern. Mittmedia kommer att ha en ägarandel på 70 procent och Schibsted 30 procent.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons