De asfalterade Sveriges vägar

Sverige var länge grusvägarnas förlovade land. Men på 20-talet kom asfalten hit och börsnoterade Geveko var en av pionjärerna.

Publicerad
Asfaltutläggning, som här i Göteborg, var ett folknöje. Här plattas asfalten ute med en handvält men det var trafiken som sedan fick göra den slutliga komprimeringen.

Asfaltutläggning, som här i Göteborg, var ett folknöje. Här plattas asfalten ute med en handvält men det var trafiken som sedan fick göra den slutliga komprimeringen.

Annons

Göteborgsbolaget Geveko fyller i år 80 år. Jubileet blir en nostalgitripp i asfaltens historia. Till skillnad från dagens varma rykande asfaltmassor började bolaget experimentera med en kall pulverformig patentbelagd massa, importerad från Tyskland under namnet Essenasfalt.

Framgångarna kom snabbt. Vasagatan i Göteborg och en perrong på Stockholms Central var en av de första som fick dessa nymodigheter. Sakta men säkert höll asfalten på att slå ut ”världens bästa vägbeläggning”, gatstenen, och från granitbrotten i Bohuslän hördes oroliga röster.
År 1925 köpte den då 37-årige Gunnar Bergendahl, civilingenjören Gunnar Höckert samt tre andra kompanjoner patenträttigheterna till den tyska massan.
Totalt satsade man 20 000 kronor, runt 400 000 kronor i dagens penningvärde, och bolaget Gatu- och Vägbeläggningsämnen såg dagens ljus.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons