Förlagen satsar på pr-pigga författare

Pr-byråer och tv-soffor blir allt viktigare inslag i lanseringen av böcker. Förlagen nyanställer marknadsförare och plockar in folk från branscher med större fokus på försäljning. SvD:s litteraturredaktör Kaj Schueler funderar över hur det gick till när författare blev varumärken.

Karolina Andersson
Publicerad
Annons

Böcker har blivit billigare att producera, men dyrare att sälja. Förlagens marknadsföring blir allt mer aggressiv och koncentrerad på några få säkra kort. Bäst går kända namn, personliga berättelser samt dokumentära och aktuella teman som tsunamin, Knutby och Lasermannen.

Den kultförklarade norske författaren Erlend Loe hämtas direkt från hotellet till förlaget Alfabeta på Söder. Där ger han tre intervjuer i rask takt före lunchen på en närbelägen restaurang.
SvD får en dryg timme lagom till kaffet. Erlend Loe svarar smått uttråkad men tålmodigt på frågorna. Ställer sig lydigt framför den husvägg fotografen valt ut. Vrider sig mot ljuset, sätter sig på huk, reser sig upp.
Därefter beger han sig till Akademibokhandelns fullsatta kafé och senare på kvällen till ABF för att samtala med Gabriella Ahlström inför 70-80 personer. Dagen efter står ”bara” Lantz i P3 och träff med Filminstitutet på programmet.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons