Kommunikation av yttersta vikt i orostider
”Vi kan ju inte styra internkommunikationen efter börssvängningarna”, säger informationschefen på det stora konsultföretaget. Och så är det förstås, men att kommunicera med oroliga anställda när det åter stormar i världen kan vara smart.
1. Fånga upp oron kring konjunkturen
Vi gick på semester i en tigerekonomi och kom tillbaka till skuldkatastrofer i omvärlden som gav våldsamma effekter även hemma på Stockholmsbörsen. Tillväxtprognosen för Sverige har skrivits ned, bostadspriserna spås dyka och räntehöjningarna dröja. Veckans konjunkturprognoser var minst sagt dystra och varselnyheterna har börjat rulla in. Och allt detta händer med ”förra” finanskrisen endast två år tillbaka. Även om inget i praktiken förändrats på de allra flesta svenska arbetsplatser, väcker läget rimligtvis tankar och oro. Särskilt hos de som drabbades av nedskärningar senast, som kanske är nya på jobbet, konsulter eller inhyrda. Och den kan vara värd att fånga upp som chef.