Recension

Mademoiselle CCarine Roitfeld väsenskild från Ann Wintour

Jan Lumholdt
Publicerad
Annons

2011, efter tio år som redaktör för franska Vogue, ville Carine Roitfeld starta eget. Publikationen C.R. är numera hennes egen baby och vi får följa förstfödseln från grossess till nedkomst. Passande nog blir Roitfeld även mormor i samma veva. Det är en saga med dramatik och schvung, eller kanske reguljär och fullt verklig vardag i modevärldens högsta skikt. De som minns ”The September issue” om Anna Wintour och amerikanska Vogue kommer delvis att känna igen sig.

Fabien Constants kamera registrerar frenetiska brainstormingmöten, ambitiösa fotograferingar med storheter som Tom Ford, Bruce Weber och även den italienske filmregissören Luca Guadagnino, kosmopolitiska mingel och intimt inramade tête-à-têtes med kaptenskan själv. Tempot är rasande och massor av informerande textmassa far över duken, inte sällan och lite olyckligtvis i samma vitt som många av scenerierna. Den som inte är fashionistafetischist med benkoll kan lätt bli omtumlad. De inslag av yvigt smöreri som denna bransch in absurdum kultiverar kompenseras av välkomna regelbundna inhopp av Karl Lagerfeld, uppfriskande som en perfekt Dry Martini.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons