Recension

Farliga förbindelserCynisk maktkamp som aldrig tänder till

Sven Angleflod och Jenny Sterkens i Östgötateaterns uppsättning av Farliga förbindelser.
Sven Angleflod och Jenny Sterkens i Östgötateaterns uppsättning av Farliga förbindelser. Foto: ANDERS KRATZ
Publicerad
Annons

Choderlos De Laclos roman Farliga förbindelser från 1782 lockar ständigt till nya sceniska gestaltningar. Ämnet tycks oss både nära och fjärran, som på Östgötateatern, där Ulrika Wedins scenografi tar oss tillbaka till tiden en knivsbredd före franska revolutionen. Kreationer och salonger är exakt återgivna, men allt går i gråskala, som på ett svartvitt fotografi.

Christopher Hamptons dramatisering är brittiskt välordnad och tar på sätt och vis udden av det frivolt franska. Den skandalösa maktkampen mellan markisinnan de Meurteuil och vicomte de Valmont dras ut till en långsam lunk, som förstärks av iscensättningen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons