Krönika

Jan Scherman:”Tv-branschen drabbad av svårartad kreativ koma”

Jan Scherman
Fascinerad samling framför tv-apparater i ett svenskt skyltfönster 1954, då tv:n just kommit.
Fascinerad samling framför tv-apparater i ett svenskt skyltfönster 1954, då tv:n just kommit. Foto: TT
Jan Scherman
Publicerad
Annons

Det är bokslutstider i tv-branschen. Och även om tv-kanalerna som vanligt söker tolkningar till sin egen fördel så är det svårt att den här gången dölja dramatiken. Vi tittar allt mindre på den stora tv:n i vardagsrummet. Genomsnittstiden är nu 2 timmar och 33 minuter per dag. Fallet är större än någonsin även om en minskning på 6 minuter om dagen inte låter så mycket. I yngre målgrupper är det minus 13 minuter. För tv-branschen är detta historiskt negativ statistik. Tittartidskurvan ser nu ut som en upp och nedvänd hockeyklubba.

Som om det inte vore nog. Det går nämligen att utläsa mer än det faktum att hela tv-industrin är inne i en strukturomvandling med förflyttning från bestämda sändningstider i tv-tablå till tv som erbjuds på nätet, i datorn, i mobilen och via streamade tv-tjänster där man väljer tider och program själv. Detta är välkänt. Vad mer?

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons