Företagen skapar egna mediehus

Ökat motstånd mot reklam i kombination med kunder som ställer allt högre krav på information om produkter och tjänster gör att marknaden för redaktionellt innehåll växer så det knakar. Allt fler företag investerar stora pengar i egna mediekanaler som webb-tv, Youtube-kanaler och appar för att stärka sitt varumärke.

Publicerad
Annons

Fritidsresors webb-tv-kanal Lotties Värld, Volvo trucks egen Youtube-kanal och storsatsningen Handelsbanken TV är bara några exempel på nya mediekanaler som drivs av företagen själva. Det finns en hel uppsjö av dem, och marknaden för redaktionellt innehåll bara växer.

–Reklamtröttheten breder ut sig och mediebruset ökar, vilket gör det svårare att få önskad effekt av sin vanliga reklam. För att nå ut kan det vara mer effektivt att starta egna kanaler där man själv bestämmer över innehållet, det är en rörelse i marknaden som vi ser tydligt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons