Valet vinns med sociala medier

Det är inte bara partiledarna som har förberett sig noga inför kvällens debatt i SVT:s Agenda. Partiernas twittrare står också redo. Deras uppdrag: förstärka partiledarnas budskap och basunera ut motståndarnas misstag. Informationskriget inför valet kan börja.

Publicerad
Annons

Redan på söndagsmorgonen började förpostfäktningarna på twitter. ”Kvällens #Agenda blir startskottet för valrörelsen 2014. Ska bli spännande att se hur S, V och MP matchar Alliansen”, skriver den moderata riksdagsledamoten Maria Abrahamsson vid halv tiotiden. Själv sitter hon på tåget Kalmar-Stockholm när partiledarna möts i tv-studion och är osäker på om hon kommer att kunna titta på den. Annars hade hon, som är en flitig deltagare i sociala medier, självfallet twittrat. Den moderata pressavdelningen ser gärna en hög närvaro inte bara ute bland väljarna utan också på nätet.

– Det är läge att starta valrörelsen nu och uppmaningen att vara aktiv går till alla. Vi tycker ju att vi har bra saker att säga och vi vill få ut budskapet, säger Maria Abrahamsson.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons