Vill Stockholm återerövra sin hipfaktor?
Just nu blir Slussen scen för ett nytt kommunalt gatukonstinitiativ. Kanske vill Stockholm – eller Roger Mogert – återerövra något av den hipfaktor som något förångades när staden hamnade i konflikt med musikscenen Debaser på Karl Johans torg, skriver Clemens Poellinger.
Stora ytor täckta av gatukonst tolkas av många som symboler för platser i förfall och utanförskapsområden. Å andra sidan skapar de - förutom att manifestera konstnärliga egon - ännu 40 år efter sprayburkens genombrott en ”hip” image, en aura av att på ett djärvt sätt vara med sin tid, som just nu i utställningen ”Efter Babel” på Moderna museet där konstnären Simon Denny skapat ett torn klätt av vepor som avbildar tegelstenar och tags ur dataspelet GTA.
Just nu blir Slussen scen för ett nytt kommunalt gatukonstinitiativ. Kanske vill Stockholm – eller Roger Mogert – återerövra något av den hipfaktor som något förångades när staden hamnade i konflikt med musikscenen Debaser på Karl Johans torg. ”Omstart” kallas det för när Kolingsborg nu lyser skinande vit. En grundfärg för den färgsprakande målningar som just börjat utföras, en yta som ska täckas av tio väl etablerade graffitikonstnärer.