Recension

Kioskvridning 140 grader. En wästernFörtrollande fragment

Annina Rabe
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Mina anteckningar från läsningen av Peter Törnqvists romandebut ”Kioskvridning 140 grader” består nästan uteslutande av fragment. Så brukar det nu vara med anteckningar, men här är det nästintill omöjligt att finna en röd tråd. I boken har jag markerat citat, mängder av fantastiska citat som jag skulle vilja delge, men av citat allena kan man knappast bygga en recension. Som roman finner jag ”Kioskvridning 140 grader” ytterligt svår att ta till sig. Som fragment, däremot, är den ibland närmast förtrollande. Det är en roman av ögonblick.

Peter Törnqvist debuterade 1998 med novellsamlingen ”Fältstudier”, en samling vemodigt lakoniska skildringar från ett glesbygdsliv som var mycket långt ifrån de urbana miljöer som präglade mycket yngre svensk prosa under den här tiden. Framför allt var det Törnqvists oerhört känsliga sätt att beskriva naturen som fascinerade; det fanns en tydlig koppling till Harry Martinson i sättet att förstora naturen, göra den viktig och levande in i minsta organism.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons