Pressad bransch faller för skvaller

I två veckor har golfstjärnan Tiger Woods otrohetsaffärer dominerat det svenska nyhetsflödet. Men vad ligger bakom uppmärksamheten kring Woods moraliska kraschlandning – genuint läsarintresse eller desperata medier?

Publicerad
AP/ERIC RISBERG, AP/JULIE JACOBSON
Foto: AP/ERIC RISBERG, AP/JULIE JACOBSON
Annons

Det har varit två hysteriska veckor för Tiger Woods och hans svenska fru Elin Nordegren. Efter en dramatisk bilkrasch i hemstaten Florida har en berättelse rullats upp om hur golfaren varit otrogen med en rad kvinnor och sedan försökt betala sin fru för att stanna vid hans sida. Svenska medier har tapetserat tidningskioskerna med löpsedlar om Woods sjaskighet, hans ångerfulla ursäkter och senare läckta SMS från hans älskarinnor.

Att just skvaller om en amerikansk golfspelare dominerar nyheterna samtidigt som världens ledare samlas för att fatta ett nytt epokgörande klimatavtal – är det rimligt? För Aftonbladet, som var tidiga med nyheten häromveckan, finns goda skäl att publicera nyheter om Tiger Woods havererande äktenskap. Tidningens chefredaktör Jan Helin förklarade häromdagen på sin blogg att det finns ett tydligt allmänintresse att ta hänsyn till. ”Glappet mellan varumärket Tiger Woods och verklighetens Tiger Woods är allmänintresset i denna story”, skrev han.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons