Hybrid med blandat intryck

Lexus NX 300h kastar sig huvudstupa in i klassen för kompakta suv-bilar – en marknad som stadigt växer och där konkurrensen är stenhård. Ska Lexus hybridteknik bli ett säljargument som övertygar europeiska bilköpare?

Publicerad
Lexus lanserade sin första suv-modell, RX, redan 1998. Först nu kommer en lillebror. Siffran 300 betyder inte längre att motorn har tre liters volym (den är på 2,5), men h:et indikerar hybriddrift.

Lexus lanserade sin första suv-modell, RX, redan 1998. Först nu kommer en lillebror. Siffran 300 betyder inte längre att motorn har tre liters volym (den är på 2,5), men h:et indikerar hybriddrift.

Foto: ERIC LUND
ERIC LUND
Foto: ERIC LUND
ERIC LUND
Foto: ERIC LUND
ERIC LUND
Foto: ERIC LUND
ERIC LUND
Foto: ERIC LUND
ERIC LUND
Foto: ERIC LUND
ERIC LUND
Foto: ERIC LUND
ERIC LUND
Foto: ERIC LUND
ERIC LUND
Foto: ERIC LUND
ERIC LUND
Foto: ERIC LUND
Annons

När ledningen för Toyotas finbilsdivision Lexus gör sina omvärldsanalyser är det tveksamt om Volvo är mer än en perifer prick på radarbilden. Åtminstone har det nog varit så under Lexus första 25 år, i synnerhet som den inledande perioden i företagets historia 1989–1997 var starkt fokuserad på USA-marknaden.

I år är prognosen att 50 000 nya Lexusbilar säljs i Europa och för 2015 är förhoppningen 65 000 bilar. Målet inom några år är 100 000. Förra året såldes ungefär 1 000 nya Lexus i Sverige, men inför 2015 räknar importören med att sälja 1 000 bara av den nya suv-modellen NX 300h.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons