Alexandra Borg:Digitala experiment spränger bokmediet

Innovativa idéer kommer oftare från teknikföretag än från bokförlag. Ett exempel på nostalgisk lek med det hotade tryckmediet är en ny bok av författaren till tv-serien ”Lost” – den anger 1949 som tryckår.

Alexandra Borg
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Det digitala skiftet i förlagsbranschen har både medfört en ökad medvetenhet om bokmediets begränsningar och en fetischering av boken som artefakt. Inte bara i forskarsamhället, utan också i populärkulturen dyrkas den hotade Boken. Restauranger inreds som bibliotek. Fodral avsedda för bärbara datorer ser ut som halvfranska band. Samma år (2012) som The London Book Fair saluterade ”the year of the e-book” publicerar Thames & Hudson en bok om bokhyllor. Kosmetikabranschen lanserar produkter med ”toner av böcker”. Byredos doftljus ”Books” är ett exempel. Sångerskan Jane Birkins parfymlinje, ”l’air de rien”, ett annat. Inspirationen, får vi veta, kommer främst från ”the nostalgia of dusty libraries and old books”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons