Flingor och bebismat – Amazons nya affärsidé

När Jeff Bezos grundade Amazon hemma i sitt garage i Seattle, USA, gjorde han upp en lista – vilka varor skulle gå att sälja via nätet? Svaret då var främst böcker, men sedan starten 1994 har det skett en gigantisk förändring. Företaget är nu USA:s största nätvaruhandel och säljer allt från gasolgrillar till rakapparater.

TT
Publicerad
Annons

Nästa steg blir nu olika former av livsmedel, enligt tidningen The Wall Street Journal som citerar anonyma källor. Mjölk, flingor och bebismat ska finnas bland produkterna som ska kunna levereras. Nyligen sökte Amazon varumärkesskydd för produkter som kaffe, pasta och vatten under sitt eget märke Elements. Tidigare har också deras så kallade premiumkunder, som betalar en årsavgift på motsvarande 800 kronor, kunnat få blöjor hemlevererade.

Företaget vill inte bekräfta Wall Street Journals uppgifter, men en sådan utveckling skulle betyda ökad konkurrens för stora företag som Costco och Walgreens. Amazon har också fått utstå kritik för sin dominerande ställning inom näthandeln – något som knappast skulle minska.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons