RecensionOpera & musikaler
Vågat och vackert när Glass fångar cirkuslivet
Cirkus, opera och poesi förenas till en helt egen genre när Philip Glass nyskrivna opera får urpremiär i ett spännande samarbete mellan Malmö Opera och Cirkus Cirkör.
Ett O av trä, ”this wooden O” – så beskriver Shakespeare sin teater, den runda O-formade The Globe. Även cirkusen har denna cirkelform med sin sågspånsklädda manege, en plats för virtuos uppvisning och bländande skicklighet – ungefär som operan.
Och var är förutsättningarna för ett möte mellan cirkus och opera bättre än i Malmö? Den jättelika scenen och salongens runda gradänger förstärker cirkuskänslan ytterligare. Scenhöjden ger vidunderlig rymd för akrobater som kan klättra högt upp under cirkuskupolen i rep och svinga sig i gungor. Scenen är så stor att det översta hamnar utanför datorskärmen, där kvällens premiär på grund av coronarestriktioner äger rum.