Annons

Ny laddteknik löser storskalig elbilsladdning

Ladduttag på räcke i återvunnet aluminium som monteras på markskruv eliminerar markarbeten.
Ladduttag på räcke i återvunnet aluminium som monteras på markskruv eliminerar markarbeten. Foto: Joakim Blomquist

År 2030 beräknas 90 procent av fordonsflottan i Sverige vara elektrifierad. Ny laddteknik skall lösa utmaningen med storskalig elbilsladdning.

ChargeNodes centraliserade laddteknik med uttag vid varje p-plats.

ChargeNodes centraliserade laddteknik med uttag vid varje p-plats.

Foto: Joakim Blomquist
ChargeNodes laddlösning med belysningspollare.

ChargeNodes laddlösning med belysningspollare.

Foto: Joakim Blomquist

Enligt färsk statistik från Statistiska Centralbyrån står nu el- och hybridbilar för över 40 procent av all nybilsförsäljning i Sverige. Power Circle som är elkraftbranschens intresseorganisation gick i februari ut med en prognos att 90 procent av fordonsflottan i Sverige beräknas vara elektrifierad år 2030.

Inte överraskande kommer behovet av laddplatser öka lika snabbt. Merparten av all laddning beräknas ske hemma eller på jobbet, vilket innebär att fastighetsbolag behöver investera i storskaliga laddsystem för att fortsätta vara en attraktiv hyresvärd.

Smart delning ger fler laddplatser

ChargeNode i Göteborg har utvecklat en banbrytande laddteknik för storskalig elbilsladdning. I stället för laddbox på varje p-plats så innebär ChargeNodes patentsökta laddsystem att många elbilar delar på en centraliserad laddkälla. Endast ladduttag placeras vid varje p-plats vilket gör att systemet kan skalas till hundratals laddplatser. Med smart mjukvara fördelas laddning ut så att alla bilar får den laddning som de behöver.

– En elbil behöver inte ladda mer än 1-3 timmar men står ofta parkerad betydligt längre. Med traditionella laddstolpar innebär det att dessa blockeras för andra användare. Med vår smarta laddteknik får man en högre utnyttjandegrad samtidigt som även effektbehovet i fastigheten sänks, säger Kristian Sandahl, vd för ChargeNode.

ChargeNodes centraliserade laddteknik med uttag vid varje p-plats.

ChargeNodes centraliserade laddteknik med uttag vid varje p-plats.

Foto: Joakim Blomquist
ChargeNodes laddlösning med belysningspollare.

ChargeNodes laddlösning med belysningspollare.

Foto: Joakim Blomquist

På mindre än 1 år har bolaget installerat över 2500 laddplatser och på kundlistan återfinns bland annat Brf The Village, ESS Hotell Group, NREP, Varberg Energi, Bygg-Göta och Kvdbil.

ChargeNodes centraliserade laddteknik med uttag vid varje p-plats. Foto: Joakim Blomquist

Estetik med lång livslängd

Genom att centralisera all laddteknik i ett rejält elskåp och integrera ladduttagen i till exempel belysningspollare så skapar ChargeNode en driftsäker och estetisk laddlösning med lång livslängd.

– Med vanliga laddboxar finns stor risk att livslängd påverkas av fukt och temperaturskillnader. Sedan är det ju en smaksak om man gillar att ha plastboxar på sin parkering, men vi tycker inte det ser fint ut, säger Kristian Sandahl.

ChargeNodes laddlösning med belysningspollare. Foto: Joakim Blomquist

Återvunnet aluminum minimerar markarbeten

ChargeNodes bästsäljande lösning är ett räcke i återvunnet aluminium med integrerade ladduttag. Eftersom räcket monteras på markskruv och har kanlisation för kabel så behövs inga markarbeten, vilket är en stor kostnad som fastighetsägare inte alltid tänker på.

–   Allt är cirkulärt. Vår vision är att skapa ett fossilfritt samhälle genom storskalig elektrifiering. Då gäller det även att hushålla på naturens resurser, säger Kristian Sandahl.

Annons
Detta är en annons från ChargeNode, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.