Nedslag i ett töjbart nu
Fotografen som försöker hitta den där rena träffen, ungefär som i tennis, fyller 80 år i dag. Bilderna i Georg Oddners bok ”Genomresa” spänner ut tiden, skriver poeten Marie Lundquist.
Georg Oddner
Genomresa
456 s. Malmö Museer. CA 590:-
Lagom till Georg Oddners 80-årsdag utkommer boken Genomresa, en levande och skiftesrik sammanfattning av hela hans fotografiska livsverk. Boken väger sina modiga tre och ett halvt kilo och det känns inte som någon slump att den har samma tyngd som ett nyfött barn. Här finns hela den potential av möjligheter och skilda uttryck som livet bjuder representerad. Allt skildrat med det ”öppna tempus” som Oddner strävar efter att uppnå och som enligt honom själv handlar om att ”genom presens se bakåt och framåt och ändå samtidigt vara mitt i”. Att alltid vara närvarande skulle man också kunna kalla det. ”Närvarande”, är också titeln på en av Oddners tidigare böcker.
Denna närvaro - ”konsten att vara där”, med Christer Strömholms ord - att i varje situation omedelbart hitta det maximala uttrycket är mästerligt varierad i bokens 456 fotografier.
Oddners bilder spänner ut tiden. De är nedslag i ett töjbart nu som öppnar sig åt alla håll. Allra sist i boken
visas en bild från World Trade Center. Ett bortkastat och uttjänt svart paraply ligger utfläkt på marken framför tvillingtornen. För övrigt är bilden tom så när som på ryggtavlan av en ensam man på väg därifrån. Bilden är tagen ett år innan den 11 september och väcker därigenom den klassiska frågan från fotografins barndom. Är fotografiet en konstart som kan se in i och förutsäga framtiden?