Foto: Anna Clarén
Yrket som fotograf har alltid varit en manlig bastion. Nu utmanas fortet av en ny generation bildmakare, där kvinnor har en lika självklar plats. I förtruppen går Anna Clarén, som delar sin tid mellan att leda prestigefulla Nordens Fotoskola och att skapa djupt personliga fotografier. På fredag öppnar hennes nya utställning på Kulturhuset i Stockholm.
Två flickor som poserar nakna vid en sommarsjö. En vitskäggig man med famnen full av en hårig hund. Tomma bänkar i ett öde partytält. Fotoboken Holding är full av cyanblå, bleka bilder som vid första anblicken är vilsamt vackra – men med ett obehag som ruvar under ytan.
Anna Claréns ovala ansikte känns igen från självporträtten i Holding, med de mörka ögonbrynen, de runda gröna ögonen och den höga pannan. Men utanförskapet och skörheten som genomsyrar bokens bilder är långt borta när hon slår sig ner i den julpyntade restaurangen på Södermalm och lutar sig tillbaka med händerna kring gravidmagen.