Recension
Befriande ny syn på fotohistorien
Från dokumentärt svartvitt medium till konstfotografi i färg, där verkligheten ger vika till förmån för iscensatta scenerier och gestaltningar av inre landskap. Förenklat beskrivet är detta ett av de viktigaste paradigmskiften i den unga fotohistorien, som berättas på Artipelag. Utställningen ”Det synliga. Samtida svensk fotografi” bygger också på tesen att det är just kvinnliga fotografer som under de senaste 20 åren har varit tongivande och mest framgångsrika i Sverige. Hur ”framgång” definieras (antal utställningar, publikationer, stipendier, utmärkelser, pengar) framgår inte.
Det är damernas show på Artipelag. Här samlas verk av 21 konstnärer med fotografi som uttrycksmedel. Bilderna är från de senaste fem åren. Dawid (Björn Dawidsson) är den enda mannen i sällskapet. Varför just hans verk utgör en del av den omöjliga ekvationen i den tröttsamma men ofta nödvändiga genusmatematiken är inte helt solklart, men knappast problematiskt.