”Körningarna måste ske på lika villkor”
Såväl svenska som utländska åkerier vittnar om att det har skett en förändring de senaste åren. Åkerier från länder med lägre löner tar en allt större del av marknaden. Lastbilschauffören Klas Landebro, 34, har inget emot utvecklingen - så länge villkoren är lika.
Enligt Klas Landebro råder det ingen tvekan om saken. Det största hotet mot de svenska åkeriföretagen just nu är den tuffa konkurrensen som du utländska åkeriföretagen utgör. Han själv deltar också i den uppmärksammade cabotage-studien, som försöker kartlägga den illegala biten av de utländska åkeriföretagens verksamhet i Sverige.
Enligt rådande lagar får en lastbil som kommer med en transport in i Sverige stanna här i en veckas tid och ta max tre körningar. Därefter måste lastbilen lämna landet. Men enligt de första uppgifterna från studien bryter ett par tusen lastbilar mot de bestämmelserna och tar fler körningar än tillåtet. En del av dem lämnar i princip aldrig Sverige.