Annons

Svensk elbilstillverkare bjuder på bränsle i fem år

En elbil för stadsmiljö, som kan laddas helt sladdlöst – där det ingår fem år gratis solenergi.

Det är premissen för den svenska elbilstillverkaren Uniti, som snart gör sig redo att rulla ut sin första modell.

– Vi vill skapa ett helt nytt bilformat, säger Albin Wilson, Art Director på Uniti.

Foto: Uniti

En eldriven stadsbil i premiumsegmentet. Så beskriver Uniti själva sin omskrivna elbil.

Det svenska företaget är baserat i Lund och drog ifjol in 11,6 miljoner kronor via crowdfunding från 570 investerare i 48 länder, i syfte att bygga en prototyp.

Sedan dess har mycket hänt, och i dag gör sig Uniti redo att påbörja serietillverkning av sin första modell.

Albin Wilson är Art Director på Uniti, och han menar att idén bakom satsningen är att revolutionera den traditionella synen på bilar.

– Om du tittar på en bil i dag ser den i princip likadan ut som den gjorde för 50 år sedan. Vi vill skapa en helt ny typ av bilformat. Det handlar inte bara om att byta ut bensin- eller dieselmotorer mot elmotorer, det handlar om att designa om bilen från botten upp.

”Ingår fem års bränsle”

För Uniti är frågan om hållbarhet långtgående – den stannar inte vid att erbjuda ett fordon som drivs på el. Vilken typ av el som driver bilen är minst lika viktigt för företaget.

Därför har Uniti inlett ett samarbete med E.ON för att förse Unitis kunder med el från solenergi, så att deras fordon kan köras helt förnybart.

– Faktum är att det ingår fem års gratis bränsle vid köpet av en bil från oss. Och då är det alltså bara förnybar el. I och med att bränslet är gratis i fem år blir det mycket enklare att räkna på vilka kostnader det faktiskt innebär att skaffa elbil i jämförelse med en traditionell bil, säger Albin Wilson.

Foto: Uniti
Foto: Uniti
Foto: Uniti

Inga knappar eller spakar

En lättare bil och en unik förarmiljö i kombination med mjukvara i absolut framkant är ytterligare tre områden som särskiljer Uniti från konkurrensen.

– Bilen kommer bland annat med ett löstagbart batteri som man kan ta med sig till ett café, sitt jobb eller sitt hem och ladda i vägguttaget. Det räcker 30 kilometer, och är litet som en portfölj eller rullväska, säger Albin Wilson.

I förarkabinen vill Uniti röra sig ifrån de traditionella spakar, knappar och vred som än i dag är standard i de allra flesta modeller.

– Vi vill satsa på datorkraft istället för hästkraft. Här finns en touch-display istället för knappar, som du interagerar med på ett intuitivt vis. Uniti innebär även en ny form av interaktion med vägbanan då vi utvecklat ett helt nytt styrkoncept. Med en joystick i varje hand styr du såväl hastighet som riktning. Vi ser det som mer intuitivt än ratt, pedal och växel – men självklart kan man få en traditionell ratt om man önskar det.

”Målet är en självkörande bil”

Den mjukvara som modellen kommer med, där även ett omfattande kamerasystem finns implementerat, kommer över tid att vidareutvecklas till autonoma system.

–  Målet är självkörande system som kan vara på plats i takt med att lagstiftningen tillåter det. Datorkraften finns redan på plats, det är bara mjukvaran som måste adderas.

Ytterligare en innovation som underlättar för framtida köpare är induktionsladdning.

– Alltså helt trådlöst. Du kör bara upp på din parkering och ställer bilen – så börjar den ladda från marken via induktion.

Köpare kommer även ha möjlighet att addera en liten solpanel på taket, som kontinuerligt laddar bilen. Detta, poängterar Albin Wilson, är dock mest fördelaktigt i soligare städer.

Pris runt 200 000 kronor

Under 2019 kommer de första bilarna att rulla ut på gatorna. Den initiala planen ligger mellan 20 000 och 50 000 exemplar.

– Volymerna beror lite på hur många förbeställningar vi får, produktionen är skalbar. Man kan beställa redan nu på vår hemsida, och vi har runt 1 000 förbeställningar i dagsläget.

Priset startar från 145 000 kronor för den först modellen, som då kommer vara tvåsitsig. Men det kommer även finnas en version från 200 000 kronor.

– Och den har alla tekniska lösningar i sig. Det är en fullspäckad flaggskeppsmodell, säger Albin Wilson.