Ikea tvingas se över sina rutiner
Ikea kommer att se över rutinerna för lokala katalogversioner. Ikea har plockat bort kvinnorna från sin saudiska katalog. Nästa års upplaga, som ser i stort sett likadan ut i alla länder, har specialdesignats för Saudiarabien, ett land där kvinnor inte får rösta, köra bil eller röra sig ensamma ute på gatorna.
Det bolag inom Ikeakoncernen som är ansvarigt för varumärket och hela konceptet är Inter Ikea Systems B.V i Nederländerna. Bolaget är franchisegivare och ansvarig för de externa franchisetagare som driver Ikea-varuhus runt om i världen. Inter Ikea Systems äger de immateriella rättigheterna såsom varumärke och produkformgivning.
På hemsidan går att läsa att Inter Ikea Systems utvärderar en rad olika faktorer för att kunna fatta beslut om en franschisetagare är lämplig. Däribland erfarenhet, kunskap om lokala markandsförhållanden, finansiell styrka samt god företagskultur och värderingar. Idag arbetar Ikea med 338 franschisetagare i 40 länder och varje franschisetagare har stort inflytande över hur den lokala katalogen ska utformas även om vissa riktlinjer för katalogen måste följas. Ikea har idag tre olika franchisetagare i Saudiarabien som verkar i en och samma företagsgrupp.