ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Recension

House of Cinema

En mörk berättelse om vår tid

ATT VÅNDAS Den brittiske konstnären Steve McQueen ryggar inte för det svåra, oavsett om det handlar om konstvärlden, personliga tragedier eller världspolitik. I Basel samlas hans verk för första gången i stor skala.

Katarina Wadstein MacLeod
Uppdaterad
Publicerad

Det första verket i den brittiske filmkonstnären Steve McQueens ”House of Cinema” på Schaulager i Basel är ”Static”. I sju minuter och tre sekunder rör kameran sig nervöst runt Frihetsgudinnan i New York.

Titeln är en motsägelse för inget i det här verket är statiskt. Inte ens Frihetsgudinnan – kameran zoomar in och vi ser rostfläckarna i bronsytan, tidens påverkan, tärandet. Allt är förändring. Staden, historien, nuet, konsten. ”Static” betyder också överflödigt och störande ljud i bakgrunden. Kanske ett ödmjukt startskott på den här massiva utställningen, eller självironiskt.

Laddar…