Recension
Osmyckad form når under ytan
PÅ DJUPET Julia Bondessons dockor vilar i sitt eget mysterium, öppna för tolkningar. Men när de försätts i rörelse, som i konstnärens performanceverk, får de ett annat liv.
Pinocchio! En av vår barndoms första vänner var en trädocka, som desperat ville bli en ”riktig” pojke. Han mejslades fram av den fattige snickaren Gepetto som kom över ett ovanligt stycke pinjeträ. Ett stycke, som kunde tala. Pinocchios näsa växte en bit varje gång han ljög. Hans samvete talade genom en syrsa. Han var en hjälte för de små rebellerna inom oss…
Minnena från barndomens sagovärld väller fram när en intensiv doft av trä sprider sig kring Julia Bondessons skulpturer. Det finns gott om plats för de dramatiskt belysta verken i det stora, mörka rummet. Interiören är både storslagen och ruffig på samma gång. Den utgör en utmärkt scen för Julia Bondessons stumma dockteater.