Chatt om SL:s biljettsystem

Thomas Silvander, affärsansvarig för intäktssäkring på SL, svarade på läsarnas frågor om SL:s biljettsystem.

Publicerad
AB SL
Foto: AB SL
Annons

Nisse: Hur kommer det sig SL anser det nödvändigt att investera så otroligt mycket pengar på spärrar när det tex i en större stad som Berlin inte verkar behövas? Varför inte bara ha stämpelautoamter, biljettautomater (som ju finns nu) och skippa spärrar + folk som jobbar i ”luckan”? Sen kan ni ju anställa var tredje person som jobbar i luckan som kontrollant om ni är oroliga för mer fusk.

Thomas Silvander: Systemet med spärrar är den väg SL valt. Att ta bort luckan som du beskriver går inte så länge det finns pappersbiljetter som ska stämplas. När dessa försvinner om något år kan man ha försäljning på andra platser i biljetthallen ex som i London. Ytterst är frågan om spärrar eller andra upplägg en fråga för vår styrelse och trafiknämnd som representerar ägaren SLL

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons