Nordiska bohemer övertygar med röstprakt
Bohemerna samlas i förra sekelskiftets Stockholm när José Cura sätter upp Puccinis ”La bohème”. Det har blivit lätt och fantasifullt, med gott musikaliskt hantverk och en strålande
Yana Kleyn som Mimi.
Ingen opera kan locka fram tårar som “La bohème”. Och den här gången får man anledning att gråta redan innan det börjar, när operachefen Birgitta Svendén kommer fram och dedicerar kvällens premiär till terrorns offer i städer som Paris och Beirut.
Den argentinske tenoren José Cura kommer ut som veritabel mångsysslare: han står för regi, scenografi, kostym, mask, ljus, och just i kväll ingår han dessutom som figurant i sin egen uppsättning. Inspirerad av ett besök på Strindbergsmuseet har han gjort en skandinavisk ”La bohème”, med de frusna bohemerna placerade i Stockholm, strax före sekelskiftet när operan skrevs. Det rör sig alltså inte om en tidsmässig uppdatering utan om en geografisk förflyttning.