Recension

La bohèmeNordiska bohemer övertygar med röstprakt

Yana Kleyn i rollen som Mimi och Daniel Johansson som August Strindberg (Rodolfo) i den skandinaviska versionen av ”La bohème” regisserad av José Cura.
Yana Kleyn i rollen som Mimi och Daniel Johansson som August Strindberg (Rodolfo) i den skandinaviska versionen av ”La bohème” regisserad av José Cura. Foto: Frida Nilson

Bohemerna samlas i förra sekelskiftets Stockholm när José Cura sätter upp Puccinis ”La bohème”. Det har blivit lätt och fantasifullt, med gott musikaliskt hantverk och en strålande
Yana Kleyn som Mimi.

Publicerad
Annons

Ingen opera kan locka fram tårar som “La bohème”. Och den här gången får man anledning att gråta redan innan det börjar, när operachefen Birgitta Svendén kommer fram och dedicerar kvällens premiär till terrorns offer i städer som Paris och Beirut.

Den argentinske tenoren José Cura kommer ut som veritabel mångsysslare: han står för regi, scenografi, kostym, mask, ljus, och just i kväll ingår han dessutom som figurant i sin egen uppsättning. Inspirerad av ett besök på Strindbergsmuseet har han gjort en skandinavisk ”La bohème”, med de frusna bohemerna placerade i Stockholm, strax före sekelskiftet när operan skrevs. Det rör sig alltså inte om en tidsmässig uppdatering utan om en geografisk förflyttning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons