Recension
En musikal värd namnet
I Tom Hoopers ”Les misérables” får skådespelarna bjuda på hela sitt känslomässiga register genom att sjunga live in i kameran istället för att mima mot playback. Gå genast och se den, uppmanar SvD:s Jeanette Gentele.
Jag räknar till över 30 filmatiseringar av Victor Hugos klassiker på film och i tv. Senast var det Bille August som gjorde långfilm av den 1988 med Liam Neeson som rymlingen Jean Valjean och Geoffrey Rush som polisinspektor Javert, en film som inte lämnade något bestående intryck. Det var något som fattades.
Och nu vet vi vad det var – musiken förstås. ”Les misérables” är en opera förklädd till musikal. Inte för inte har Claude-Michel Schönbergs och Alain Boublils Pucciniklingande ”Les misérables” blivit en formidabel succé på världens scener sedan John Caird och Trevor Nunn satte fason på den 1985 i London. Till dags dato har den setts av 60 miljoner människor i 42 länder på 21 språk.