Platsannonsering fortsätter öka

Platsannonseringen i morgonpressen fortsatte att öka under andra kvartalet 2011. Ökningen sker framför allt i landsortspressen som växte med hela 29 procent. I storstäderna låg ökningen på 3 procent.

Publicerad
Annons

Dagspressen drabbades hårt i samband med finanskrisen under 2008 och 2009 när företagen drog i bromsen för sin marknadskommunikation. Annonsförsäljningen sjönk kraftigt, inte minst platsannonseringen som påverkas extra tidigt i konjunktursvängningar. Men både den senaste rapporten från IRM, som publicerades i går, och nya siffror från Tidningsutgivarnas, TU:s Platsannonsindex visar att dagspressens återväxt som inleddes under 2010 håller i sig ännu.

– Platsannonser är en fluktuerande annonskategori, vilket innebär att när det går upp går det väldigt mycket upp och tvärt om. Men i den senaste kvartalsrapporten jämförde vi med fjolårets starka andra kvartal, vilket visar på en återväxt för andra kvartalet i rad, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons