Dags att gå i tryck

I den blommiga modevåren jagas klassiska 50- och 60-talsmönster på second hand-marknaden som aldrig förr. Modeföretagen kontrar med nytryck – i veckan som kommer lanserar H&M sin Marimekkokollektion.

Publicerad
Marimekkos design 2008 andas fortfarande 60-tal.

Marimekkos design 2008 andas fortfarande 60-tal.

Foto: JULIANA HARKKI
Annons

I en säsong som domineras av färger och tryck, är det inte bara H&M som har tagit sig an Marimekko. Den brittiske skodesignern Manolo Blahniks stillettklackar pryds denna vår av mönstrena BonBon och Unikko. Unikko, den röda vallmoblomman, eller i alla fall en mycket snarlik kopia, kan även ses på Dolce & Gabbanas solklänningar.

Marimekko, vars glansdagar utspelade sig på 1950- och 1960-talen, anses av många vara en av huvudspelarna under det som har kallats tryckens guldålder.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons