Blir du god lille vän?

Överlägsen – men ändå hotad. Så framställs ofta litteraturen av bokvänner och handböcker i läsningens konst. Mest av allt odlas myten om den goda litteraturen i skolan, skriver Magnus Persson.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

Svaren på frågan varför man ska läsa – eller studera – litteratur är inte längre självklara. Litteraturläsningen i skolan har drabbats av en legitimitetskris. Dess roll som privilegierat bildningsmedel ifrågasätts av elever men också av lärare. På ett annat sätt än tidigare måste litteraturen just legitimeras, och dess ”nyttovärde” explicit förklaras.

Men trots osäkerheten kring meningen med litteraturläsning finns det fortfarande en utbredd och närmast religiös tro på att den goda litteraturen skapar goda människor. Denna paradox kanske kan förklara varför en mängd oväntade aktörer nu gör sig till talesmän för och uttolkare av läsningens värden. Det kan handla om alltifrån politiker och hälsoforskare till terapeuter och snabbmatsföretag (Läsrörelsens omtalade samarbete med McDonald’s).

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons