Folket vill ha sin domkraft

Publicerad
Annons

Stänkskydden bak försvann från svenska bilar. Nu håller domkrafterna på att gå samma väg. Låt mig säga så här: det gillar inte läsarna!
Curt, med många års erfarenhet från vägarna, menar att huvudskälet till att fler får stenskott i sina vindrutor numera är att stänklapparna försvann. Han minns när lagen gick i graven, och att Saab var först att rationalisera bort lapparna. Då gällde det att inte ligga bakom en Saab utan köra om fortare än kvickt.
Numera finns inte den möjligheten, alla bilar saknar bakre stänkskydd och visar sina (allt bredare) bakdäck.
Fast en gammal biltävlarveteran tror inte på utsagan i intervjun förra lördan. En j-a lögn är hans ordalydelse när det sägs att det inte är lösslitna dubbar som tar vindrutor. Alla dubbdäck blir slitna, dubbarna börjar vicka i gummit, och släpper sedan.
Det är därför, fortsätter han, som alla mina gamla rallykompisar kör med dubblösa däck.

Bosse Rindar har just köpt en bil utan domkraft, en BMW 116. Där har man monterat så kallat punkteringssäkra däck
och därför anser man inte att det behöver finns en domkraft, skriver Bosse som dock är en sådan som inte kan förmå sig till att åka till verkstad för att byta till sommarhjul.
Så han har köpt en domkraft, fast inte BMW original utan en långt billigare i tillbehörsaffären.
Ibland går utvecklingen åt fel håll för oss som vill skruva själva, men det verkar vara viktigt för fabrikanterna att i möjligaste mån tvinga in kunderna på verkstad, mejlar han.
Odd i Östhammar skriver om en annan bil utan.
Brorsans lilla leksak (Smart MCC Passion) har ingen domkraft. Under passagerarfötterna ligger en liten fånig tub med klet och en, om möjligt, ännu fånigare liten kompressor som man alltså ska ta till vid en punktering.
Hur de tänkt sig bytet till vinterhjul - vilket är ett lagkrav i den här landet - framgår inte. Kanske som din sagesman hos Mitsubishi - på verkstad?

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons