Short storiesRadikal operasatsning gränsar till övningar

Operan ”Jane” med Henriikka Gröndahl i titelrollen.
Operan ”Jane” med Henriikka Gröndahl i titelrollen. Foto: Maryam Aghabarari

”Short stories” på Kungliga Operan är en satsning på musikdramatikens motsvarighet till novellen. SvD:s Erik Wallrup uppskattar den progressiva idén men efterlyser koncept med större frihet.

Erik Wallrup
Publicerad
Annons

Egentligen är Kungliga Operans nya giv ”Short stories” ganska radikal. Korta operor, max 20 minuter, beställs och sätts upp tillsammans. Det är en satsning på en knappt befintlig genre, även om liknande idéer just nu finns på andra håll i operavärlden – en musikdramatikens motsvarighet till novellen. Att två av tre stycken ändå är scener ur tänkta operor visar att de flesta helst vill skriva stort. Dessutom handlar operahusets idé snarast om en inskolning inför jobb i det stora formatet.

De som tar kortformatet på allvar är tonsättaren Roger Assar Johansson (vinnare av engelska nationaloperans första tävling i miniopera 2012) och poeten Naima Chahboun. Det är ”Jihad Janes” historia som ska berättas, hemmafrun som blev jihadist via nätet och planerade att mörda Lars Vilks. Henriikka Gröndahl är vokalt säker i huvudrollen, men på grund av tidsformatet blir det lite fyrkantigt (vilket drabbar sambon, dessvärre också konstnären). Musiken är också den typifierad operamusik, med några nypor krydda i form av fejkad orientalism.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons