Recension

AsraelStilkänslig tolkning av Suks sorgearbete

Publicerad
Annons

Inför dödens majestät är vi ju alla undersåtar. Respekt för detta självklara faktum skapar respekt även för dödens musikaliska symboler, såsom tonarten g-moll hos Mozart eller basun-ensemblerna i Tjajkovskijs Pathetique. Vare sig det nu var döden som var det gemensammat temat för Daniel Hardings fredagskonsert eller hans förmåga att inspirera musikerna att överträffa sig själva i ensemblekänsla, hade resultatet en vidunderlig effekt på publiken. Sällan har det lyssnats så uppmärksamt framåtlutat eller applåderna fördröjts av så lång begrundan.

Den stående ovationen var oundviklig, inte minst för upplevelsen av en tolkning som befriade Mozarts 40:e symfoni från hundra års missbruk. Allt av instängt patos och bortlagd elegans presenterades på ett stilkänsligt sätt som gjorde satsernas repriser till en serie bonusar. Inte till tunga plikter, som annars.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons