ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Google ser annonserna flytta över till mobilen

Mobilen håller snabbt på att växa fram som det nya, och kanske viktigaste, redskapet för digital annonsering. Det hävdar Googles Europachef Matt Brittin. Google lever gott på nätannonseringen och nu varnar han företagen för att de riskerar att tappa kunder om den inte tar fram en strategi för mobilerna.

Tomas Augustsson
Publicerad

På nätet har sökföretaget Google skaffat sig en enormt stark ställning. Omkring 80 procent av alla sökningar som görs på nätet från en dator går via Google och företaget lägger också beslag på en stor del av intäkterna som uppstår kring all nätannonsering.

Men nu håller marknaden snabbt på att förändras. Enligt Google görs redan idag 15 procent av alla sökningar från mobilerna. Det är en direkt följd av att de smarta mobilerna snabbt blivit fler, och med de mobilerna är det förhållandevis enkelt att söka på nätet.

Laddar…